Методика навчання фізики
"Методика фізики повинна розв'язати три задачі: для чого навчати, чому навчати і як навчати?"
І.І.Соколов
І.І.Соколов
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИКИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ (Загальні питання).
Авторський колектив: Савченко В.Ф., Бойко М.П., Дідович М.М., Закалюжний В.М., Руденко М.П.
За редакцією проф. Савченка В.Ф.
Авторський колектив: Савченко В.Ф., Бойко М.П., Дідович М.М., Закалюжний В.М., Руденко М.П.
За редакцією проф. Савченка В.Ф.
Тема 1. Методика фізики як педагогічна наука, її зміст і завдання
- Місце фізики в сучасній системі народного господарства, виробництва і науки.
- Фізика як навчальний предмет навчального плану середньої школи.
- Методика фізики - основа фахової підготовки вчителя фізики.
- Зміст і завдання методики навчання фізики як науки.
- Методи дослідження методики навчання фізики.
- З історії розвитку методики навчання фізики.
Тема 2. Фізика як навчальний предмет загальноосвітньої школи
- Значення викладання фізики в середній школі.
- Можливі системи побудови курсу фізики.
- Фізика як навчальний предмет.
- Структура і зміст курсу фізики середньої школи.
Тема 3. Основні завдання навчання фізики в середній школі
- Формування міцних знань, умінь і навичок учнів з фізики.
- Формування світогляду учнів.
- Ознайомлення учнів з науковими основами сучасних технологій.
- Розвиток мислення і пізнавальних здібностей учнів.
- Формування в учнів стійкого інтересу до вивчення фізики.
Тема 4. Зв'язок навчання фізики з іншими навчальними предметами
- Міжпредметні зв'язки як дидактична категорія.
- Зв'язок викладання фізики з математикою.
- Зв'язок викладання фізики з хімією.
- Зв'язок викладання фізики з біологією.
- Зв'язок викладання фізики з гуманітарними предметами.
Тема 5. Методи навчання фізики
- Методи навчання та їх класифікація.
- Зв'язок методів навчання з методами наукового пізнання.
- Методи пізнання і логічного мислення у методах навчання.
- Словесні методи навчання.
- Інші методи навчання.
Тема 6. Навчальний фізичний експеримент.
- Навчальний фізичний експеримент і його зв'язок з науковим.
- Види навчального фізичного експерименту.
- Особливості демонстраційного експерименту.
- Методика і техніка демонстраційного фізичного експерименту.
Тема 7. Образотворча наочність і ТЗН на уроках фізики
- Образотворча наочність і ТЗН; їх види.
- Психолого-педагогічні засади використання образотворчої наочності та ТЗН в навчальному процесі.
- Методика використання образотворчої наочності на уроках фізики.
- Використання ТЗН під час навчання фізики.
- Використання комп'ютера на уроках фізики.
Тема 8. Організація і методика проведення екскурсій
- Екскурсія як метод навчання і форма організації занять.
- Класифікація екскурсій.
- Підготовка екскурсії.
- Проведення екскурсії.
- Використання в навчальному процесі матеріалів екскурсії.
Тема 9. Розв'язування задач з фізики
- Фізичні задачі, їх значення і місце у навчальному процесі.
- Класифікація задач з фізики.
- Методи, способи і прийоми розв'язування фізичних задач.
- Методика розв'язування задач з фізики.
- Організаційні форми розв'язування задач на уроках.
Тема 10. Лабораторні роботи з фізики
- Лабораторні роботи з фізики та їх дидактична роль.
- Класифікація лабораторних робіт з фізики.
- Методи виконання лабораторних робіт.
- Методика проведення: фронтальних лабораторних робіт; фізичного практикуму; домашнього експерименту.
- Можливості використання комп'ютера в лабораторному експерименті з фізики.
Тема 11. Активізація пізнавальної діяльності учнів
- Системний підхід при організації роботи вчителя з активізації пізнавальної діяльності учнів.
- Розуміння учнями навчального матеріалу як необхідна умова активізації їх пізнавальної діяльності.
- Деякі шляхи розвитку логічного мислення учнів.
- Проблемне навчання фізики.
Тема 12. Повторення, перевірка і контроль знань учнів з фізики
- Повторення вивченого матеріалу як дидактична категорія.
- Значення і функції перевірки знань учнів.
- Усна перевірка знань.
- Письмові способи перевірки знань.
- Нові способи перевірки знань.
Тема 13. Форми організації навчального процесу з фізики
- Основні форми організації навчальних занять з фізики.
- Урок - основна форма організації навчальних занять.
- Методика проведення інших форм організації.
Тема 14. Позаурочна робота з фізики
- Значення позаурочної роботи.
- Форми позаурочної роботи з фізики.
- Організація індивідуальної та групової позаурочної роботи.
- Особливості організації масових позаурочних заходів.
- Випуск інформаційних матеріалів.
Тема 15. Формування фізичних понять в учнів середньої школи
- Психолого-педагогічні засади процесу формування понять.
- Особливості формування фізичних понять.
- Недоліки в знаннях фізичних понять у учнів.
- Рівні сформованості фізичних понять.
Література http://www.fizmet.org.ua/L-ra.htm