Субота, 21.06.2025, 18:37
Сайт учителя фізики Новороздільської ЗШ №3
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Учням | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Погода
Карта відвідувань
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Хто нас сьогодні відвідав
Популярні програми
Кнопка


 Учням


Пам’ятки – інструкції  щодо  оптимізації пошуково – творчої  діяльності учнів 

  • Як працювати з книгою?  
    1. Ознайомтеся з анотацією та змістом і сформулюйте для себе, про що піде мова в тексті.
    2. Згадайте усе, що ви вже знаєте з цієї теми, й поставте додаткові запитання, на які в тексті будуть дані відповіді.
    3. Приступайте до читання. Читаючи, зіставляйте висунуті вами припущення з реальним змістом джерела, виписуйте незрозумілі вам терміни і вислови. Спробуйте знайти до них пояснення.
    4. Якщо незрозумілим є зміст тексту, то подумайте, чи не пов’язане це з раніше пройденим, але не засвоєним чи погано засвоєним матеріалом. Подумайте, що саме з раніше вивченого матеріалу заважає розуміти текст, і повторіть його.
    5. Упродовж всього читання ставте питання до тексту і висувайте свої припущення про подальший його зміст. Перевіряйте свої припущення в процесі цілеспрямованого читання. Якщо ви не можете знайти відповідь на свої питання в тексті, спробуйте знайти відповіді в інших джерелах.
    6. Читаючи текст, намагайтеся виділяти в ньому головне й відокремити його від другорядного. Обміркуйте, у якій частині тексту виражена головна думка та що цю головну думку пояснює, доповнює, розвиває.
    7. У процесі читання тексту складайте план, стислий чи розгорнутий конспект, супроводжуйте його рисунками, схемами, кресленнями, порівняльними таблицями, відбираючи основні й істотні моменти і думки тексту. У разі потреби робіть необхідні виписки.
    8. Розгляньте й проаналізуйте всі наведені в джерелі приклади та придумайте свої.
    9. Дайте відповіді на питання, наведені в досліджуваному джерелі чи записані в зошиті, запропоновані вчителем.
    10. Відповівши на питання, перевірте за джерелом правильність своєї відповіді, її глибину і повноту.


  • Як вивчати фізичні явища?
  1. Показати явище, з’ясувати умови його виникнення і протікання на якісному рівні, установити в чому полягає його сутність. Підкреслити його об’єктивний характер, незалежність від інших знань про нього. Звернути увагу на необхідність його аналізу. До якого типу взаємодій належить дане явище? Які системи взаємодіють? У чому воно виявляється?
  2. Описати явище якісно, виділивши істотні сторони.
  3. Вибрати систему відліку, у якій буде проводитися аналіз явища. Для цього необхідно подивитися, як виглядає явище з погляду різних спостерігачів, у різних системах відліку. Визначити, який зв’язок величин виглядає простіше чи доступніше для експериментального опису.
  4. Увести кількісні характеристики окремих сторін явища, простежити за їх змінами в часі та просторі, установити їх взаємний зв’язок – особливі закономірності. Які моделі й уявні досліди використовуються під час пояснення явища?
  5. Провести аналіз закономірностей (законів), що описують явище, застосовуючи експериментальні й теоретичні засоби. Намагайтеся уявити закономірності за допомогою числових послідовностей, діаграм, графіків, аналітичних виразів, супроводжуючи свої міркування словесними описами і формулами.
  6. Установити взаємний зв’язок закономірностей (законів), що зображують явище, й отримати нові залежності і зв’язки теоретичним та експериментальним шляхом.
  7. Спробувати представити зображення явища в різних системах відліку, тобто порівняти їхні характеристики, числові значення, характер змін, закономірності (закони). З’ясувати, що залишається постійним, однаковим, а що змінюється і яким чином. Зробити відповідний висновок, аргументувавши його.
  8. Сформулювати сутність явища, застосовуючи різні засоби зображення, і спробувати узагальнити окремі закономірності в більш загальній формулі – теорії явища. Варто спробувати на основі цієї теорії явища дати пояснення окремим фактам.
  9. Перевірити відповідність теорії та одержаних у ході досліду даних.
  10. Показати наукове значення теорії явища, указавши на сильні та слабкі сторони, галузь застосування тієї моделі, що нею описується. Розкрити цінність її використання на практиці.
    Як вивчати фізичні поняття?
  1. Чітке виділення розглянутої властивості чи об’єкта, певної сторони явища – якісний опис сутності (у чому вона полягає); показ спільності для групи однофазних предметів; доказ на досліді й теоретичне обґрунтування реальності його існування, необхідність поняття, що відбиває саме розглянута властивість.
  2. Вибір системи відліку, у  якій відбуватиметься введення даного поняття і величин, що його характеризують. Скалярні це величини чи векторні? Як у цьому переконатися?
  3. Відшукання кількісної міри поняття. Міра дає спосіб кількісної оцінки поняття й у багатьох випадках може служити видовою ознакою визначення.
  4. Словесне формулювання визначення повинне містити найближче родове поняття, що показує, що дана величина характеризує й видові ознаки, якими можуть служити його міри назви.
  5. Умовна позначка і запис формули визначення.
  6. Визначення одиниць виміру. Приклади числових значень та їхнє визначення.
  7. Способи практичного виміру. За якою формулою (формулами) можна визначити? Зв’язок з якими величинами виражає формула?
  8. Зв’язок даної величини з іншими, власними характеристиками об’єкта та явищ, її математичне вираження, що показує від чого і як вона залежить. Зображення цих зв’язків графічно, діаграмами, емпірично, таблицями і т.ін.
  9. Межі застосовності поняття (вони можуть бути як якісними, так і кількісними).
  10. Практичне й теоретичне значення поняття.
  • Як проводити спостереження з фізики?
  1. Усвідомити мету спостереження.
  2. Створити умови, необхідні для проведення спостереження, познайомитися з об’єктом спостереження.
  3. Поставити й сформулювати проблему, продумати види діяльності під час проведення спостереження.
  4. Провести спостереження (у разі необхідності кілька разів).
  5. Знайшовши побічні факти й фактори, врахуйте їх.
  6. Зафіксуйте результати спостереження, ретельно продумавши раціональний спосіб фіксації.
  7. Провести аналіз даних проведеного спостереження, установити зв’язки, систематизувати й узагальнити результати.
  8. Сформулювати висновки практичного й теоретичного характеру.
    • Як виконувати фізичні досліди?
    1. Сформулювати мету досліду.
    2. Визначити оптимальні умови, необхідні для його проведення.
    3. Розробити принципову схему досліду, його технологічну карту.
    4. Обґрунтувати план проведення досліду, спосіб фіксації результатів.
    5. Зібрати установку для проведення досліду. Знати призначення, пристрій і принцип дії використовуваних приладів.
    6. Провести дослід (у разі необхідності кілька разів), зафіксувавши при цьому результати вимірів. Знати одиниці виміру фізичних величин, їх визначення.
    7. Під час проведення досліду враховувати сторонні фактори й усувати їхню шкідливу дію (чи зменшити). Уміти фіксувати результати вимірів, вибирати раціональний спосіб запису результатів вимірів, аналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх.
    8. Зробити якісний і кількісний аналіз отриманих даних, зробити висновки досліду.

    • Як використовувати фізичні моделі?
    1. Яка фізична система чи явище моделюються?
    2. Яка це модель – ідеальна чи матеріальна?
    3. На підставі яких експериментальних даних уводиться ця модель?
    4. У чому полягає сутність моделі? Які її властивості?
    5. Класична вона чи квантова? Математична чи матеріалізована? Мікро- чи макроскопічна?
    6. Під час вивчення якої теорії явищ вона використовується?
    7. Які висновки можна зроб
    8. ити про адекватність моделі? Які її недоліки? Достоїнства?
    9. Чи відомі інші моделі даної фізичної системи? У чому їхня сутність?
    10. Які недоліки моделі впливають на межі застосування результатів теорії?
    11. Під час вивчення яких питань курсу фізики можна використовувати дану модель?





    • Як вивчати фізичні закони?
    1. Показати реальність зв’язку сторін явища, виходячи зі спостережень, експериментальних досліджень чи теоретичних передумов. З’ясувати, у чому полягає цей зв’язок у різних умовах; показати необхідність кількісного опису його.
    2. Представити й виділити кількісні та якісні характеристики сторін досліджуваного явища, обговоривши їхній зміст та значення, умовні позначки, одиниці виміру, способи практичного визначення. Обрати систему відліку, у якій буде розглядатися досліджуваний закон.
    3. Установити зв’язок між розглянутими (досліджуваними) величинами, відшукати математичну формулу зв’язку, записавши її в умовних позначках та аналітичній формі. Зв’язок між якими явищами виражає закон? Для якого типу взаємодії він установлений?
    4. Дати словесне формулювання закону й проаналізувати його. Чи можна даний закон сформулювати інакше?
    5. Спробувати дати пояснення закону з позицій більш загальних положень теорії. З’ясувати, чи можливі які-небудь інші його формулювання. Установити зв’язок з іншими законами.
    6. Представити вид закону в різних системах відліку, для чого розглянути, як змінюються величини, що входять у закон, сам вид закону при переході від однієї системи відліку до іншої.
    7. Спробувати з’ясувати сферу та умови застосування закону. Звичайно межі застосовності того чи іншого закону можуть бути встановлені шляхом зіставлення з експериментальними даними, з висновками теорії, з якої випливає, від чого та як залежить та чи інша величина. Виходячи з цього, спробуйте визначити межі застосування досліджуваного закону.
    8. Розглянувши  наукове і практичне значення закону, зробіть основні висновки. Які способи застосування закону на практиці?
    • Як вивчати фізичні теорії?
    1. Вказати основні дослідні факти у вигляді явищ та їхніх закономірностей і показати необхідність узагальнення в єдину систему знань про даний клас явищ природи. Зверніть увагу на історію виникнення теорії і роль учених, що взяли участь в її розробці, і на загальні історичні умови розвитку теорії.
    2. Представити якісну модель розглянутого класу явищ, виділивши основні ознаки, які треба характеризувати кількісно.
    3. Вивести кількісні характеристики об’єктів і явищ, дати з їх допомогою опис основних положень попереднього пункту.
    4. Яка це теорія: а) класична, квантова чи релятивістська; б) феноменологічна чи макроскопічна?
    5. Одержати наявні дослідні закономірності із загальних теоретичних положень і пояснити їх. З’ясувати, що нового вносить теорія в розумінні досліду, а саме: в розуміння фізичних величин, їхніх зв’язків, чим вони визначаються і чому. Використовуючи теорію, спробувати дістати числові коефіцієнти і порівняти їх з отриманими в ході досліду.
    6. Проаналізувати відповідність теоретичних даних і даних, отриманих у ході досліду, з метою визначення границь застосовності теорії, гранично використовуючи можливості кількісної моделі. Спробувати з’ясувати причини розбіжності, якщо вони існують, і можливості їх усунення.
    7. Необхідним елементом аналізу теорії є розгляд її основних положень у різних системах відліку, відшукання інваріантних величин і виразів. Результати обговорення допоможуть повніше представити межі й сфери раціонального застосування теорії.
    8. Показати на прикладах можливість застосування теорії для опису явищ, що входять і сферу дії теорії.
    9. З якими іншими теоріями пов’язана?
    10. Назвати основні наслідки з теорії. Які закони, що випливають з неї, можуть бути сформульовані дедуктивним шляхом?
    Як вимірювати фізичні величини?
    1. Знати призначення, принцип дії приладу, його можливості, уміти підбирати додатковий опір, шунт для розширення меж виміру приладу, підготувати його до роботи.
    2. Знати одиниці вимірювання фізичних величин, їх визначення.
    3. Уміти дати вичерпну характеристику вимірювальному приладу за його зовнішнім виглядом.
    4. Визначити точність, ціну поділки приладу, межу вимірювання, похибки.
    5. Зняти правильно показання приладів. Зафіксувати результати виміру.
    6. Вибрати найбільш раціональний спосіб запису результатів вимірів, обґрунтувати його.
    7. Проаналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх, зробити висновки, сформулювати виявлені закономірності.

      Поради учням: як розвивати увагу, пам'ять, мислення та уяву

      • Як розвивати увагу?
      1. Привчайте себе уважно працювати в найрізноманітніших умовах і навіть у шумній і відволікаючій обстановці. Треба намагатися не помічати того, що заважає роботі.
      2. Систематично вправляйтеся в одночасному спостереженні декількох об’єктів. Робити це треба так, щоб загальне сприйняття кожного об’єкта збереглося досить добре, і в той же час увагу потрібно концентрувати на головному, виділяючи його із другорядного.
      3. Тренуйтеся в переключенні уваги. Ці тренування повинні йти за трьома напрямками:
        • швидко переключати увагу з об’єкта на об’єкт;
        • виділяти найважливіші об’єкти за рахунок другорядних;
        • змінювати порядок переключення.
      4. Розвивайте в себе вольові якості ― це сприяє й розвитку стійкості уваги. Змушуйте себе зосереджувати навіть тоді, коли цього робити не хочеться. Частіше додержуйтесь принципу «треба», а не  «хочу». Починайте роботу з важкого і нецікавого, намагайтеся виконувати ті справи, які хочеться відкласти на потім. Чергуйте легкі й важкі справи, цікаві й нецікаві.
      5. Частіше удавайтесь до різних ігор: шахів, головоломок, спортивних ігор. Самі по собі вони не розвивають увагу. Це створює з їх допомогою ваше прагнення.
      • Як розвивати мислення?
      1. Розвивати мислення ― означає насичувати свій розум знаннями. Джерела знань можуть бути найрізноманітнішими: школа, книга, заняття в гуртках і т. д.
      2. Розум визначає єдність знань і дій. Знань не можливо набути без зусиль думки, без розумової праці.
      3. Став перед собою різні питання. Адже мислення починається з питання. Питанням «Чому?» і «Як?» людство зобов’язане більшістю відкриттів. Тому вчиться ставити питання до кожної події, явища, з яким зустрічаєтеся.
      4. Властивість помічати в предметі або явищі кілька найбільш явних ознак ― спільна властивість розуму. Це вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у розв’язуванні різного роду логічних задач, головоломках.
      5. Виконуйте різні завдання на порівняння.
      6. Мислення і мовлення нерозривні. Тому для розвитку мислення можна використовувати і такий прийом: те, що не до кінця розумієте самі, спробуйте викласти іншому.
      7. Активно використовуйте письмове мовлення (написання твору, ведення особистого щоденника), тому що письмове мовлення сприяє розвитку мислення.
      8. Практикуйте вільний виклад прочитаного друзям і близьким, беріть участь у дискусіях, виконуйте нестандартні завдання.
      • Як розвивати уяву?
      1. Уява розвивається під час читання книг. Особливо цьому сприяє опис природи, зовнішності персонажа, тому ці уривки необхідно уважно читати для розвитку відтворюючої уяви.
      2. Уважається, що школою відтворюючої уяви є вивчення географічних карт. Уміння подорожувати картою та уявляти різні місця сприяє розвитку цієї психічної якості.
      3. Розвитку уяви також сприяє технічна творчість, винахідницька діяльність.
      4. Для розвитку уяви важливі й життєвий досвід і широке коло знань.
      5. Уява розвивається в різних видах діяльності: у процесі творення казок, віршів; малювання, ліплення; під час відгадування загадок, розв’язування задач і т. д
      • Деякі умови успішного запам'ятовування.
      • Важливою умовою

      Сайт, присвячений безпеці дітей в Інтернеті

       
       
      Бібліотека світової літератури
       
    Форма входу
    Годиник
    Календар
    «  Червень 2025  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30
    Календар свят
    Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
    Друзі сайту
    Новороздільська СШ І-ІІІст. №4 Вісника Розділля Академія Саморобкіна Ліцей
    Адреси сайтів
    Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка
    Партнери
    Освітній портал Кнопка Учительський портал Кнопка Физика Українські лінки - Білий каталог сайтів, безкоштовна розкрутка сайтів, реєстрація в каталозі Шкільний світ
    Архів записів
    ЗНО-корисні лінки
    Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка Кнопка
    Copyright MyCorp © 2025