

Пам’ятки – інструкції щодо оптимізації пошуково – творчої діяльності учнів
- Як працювати з книгою?
- Ознайомтеся з анотацією та змістом і сформулюйте для себе, про що піде мова в тексті.
- Згадайте усе, що ви вже знаєте з цієї теми, й поставте додаткові запитання, на які в тексті будуть дані відповіді.
- Приступайте до читання. Читаючи, зіставляйте висунуті вами припущення з реальним змістом джерела, виписуйте незрозумілі вам терміни і вислови. Спробуйте знайти до них пояснення.
- Якщо незрозумілим є зміст тексту, то подумайте, чи не пов’язане це з раніше пройденим, але не засвоєним чи погано засвоєним матеріалом. Подумайте, що саме з раніше вивченого матеріалу заважає розуміти текст, і повторіть його.
- Упродовж всього читання ставте питання до тексту і висувайте свої припущення про подальший його зміст. Перевіряйте свої припущення в процесі цілеспрямованого читання. Якщо ви не можете знайти відповідь на свої питання в тексті, спробуйте знайти відповіді в інших джерелах.
- Читаючи текст, намагайтеся виділяти в ньому головне й відокремити його від другорядного. Обміркуйте, у якій частині тексту виражена головна думка та що цю головну думку пояснює, доповнює, розвиває.
- У процесі читання тексту складайте план, стислий чи розгорнутий конспект, супроводжуйте його рисунками, схемами, кресленнями, порівняльними таблицями, відбираючи основні й істотні моменти і думки тексту. У разі потреби робіть необхідні виписки.
- Розгляньте й проаналізуйте всі наведені в джерелі приклади та придумайте свої.
- Дайте відповіді на питання, наведені в досліджуваному джерелі чи записані в зошиті, запропоновані вчителем.
- Відповівши на питання, перевірте за джерелом правильність своєї відповіді, її глибину і повноту.
- Як вивчати фізичні явища?
- Показати явище, з’ясувати умови його виникнення і протікання на якісному рівні, установити в чому полягає його сутність. Підкреслити його об’єктивний характер, незалежність від інших знань про нього. Звернути увагу на необхідність його аналізу. До якого типу взаємодій належить дане явище? Які системи взаємодіють? У чому воно виявляється?
- Описати явище якісно, виділивши істотні сторони.
- Вибрати систему відліку, у якій буде проводитися аналіз явища. Для цього необхідно подивитися, як виглядає явище з погляду різних спостерігачів, у різних системах відліку. Визначити, який зв’язок величин виглядає простіше чи доступніше для експериментального опису.
- Увести кількісні характеристики окремих сторін явища, простежити за їх змінами в часі та просторі, установити їх взаємний зв’язок – особливі закономірності. Які моделі й уявні досліди використовуються під час пояснення явища?
- Провести аналіз закономірностей (законів), що описують явище, застосовуючи експериментальні й теоретичні засоби. Намагайтеся уявити закономірності за допомогою числових послідовностей, діаграм, графіків, аналітичних виразів, супроводжуючи свої міркування словесними описами і формулами.
- Установити взаємний зв’язок закономірностей (законів), що зображують явище, й отримати нові залежності і зв’язки теоретичним та експериментальним шляхом.
- Спробувати представити зображення явища в різних системах відліку, тобто порівняти їхні характеристики, числові значення, характер змін, закономірності (закони). З’ясувати, що залишається постійним, однаковим, а що змінюється і яким чином. Зробити відповідний висновок, аргументувавши його.
- Сформулювати сутність явища, застосовуючи різні засоби зображення, і спробувати узагальнити окремі закономірності в більш загальній формулі – теорії явища. Варто спробувати на основі цієї теорії явища дати пояснення окремим фактам.
- Перевірити відповідність теорії та одержаних у ході досліду даних.
- Показати наукове значення теорії явища, указавши на сильні та слабкі сторони, галузь застосування тієї моделі, що нею описується. Розкрити цінність її використання на практиці.
- Як вивчати фізичні поняття?

- Чітке виділення розглянутої властивості чи об’єкта, певної сторони явища – якісний опис сутності (у чому вона полягає); показ спільності для групи однофазних предметів; доказ на досліді й теоретичне обґрунтування реальності його існування, необхідність поняття, що відбиває саме розглянута властивість.
- Вибір системи відліку, у якій відбуватиметься введення даного поняття і величин, що його характеризують. Скалярні це величини чи векторні? Як у цьому переконатися?
- Відшукання кількісної міри поняття. Міра дає спосіб кількісної оцінки поняття й у багатьох випадках може служити видовою ознакою визначення.
- Словесне формулювання визначення повинне містити найближче родове поняття, що показує, що дана величина характеризує й видові ознаки, якими можуть служити його міри назви.
- Умовна позначка і запис формули визначення.
- Визначення одиниць виміру. Приклади числових значень та їхнє визначення.
- Способи практичного виміру. За якою формулою (формулами) можна визначити? Зв’язок з якими величинами виражає формула?
- Зв’язок даної величини з іншими, власними характеристиками об’єкта та явищ, її математичне вираження, що показує від чого і як вона залежить. Зображення цих зв’язків графічно, діаграмами, емпірично, таблицями і т.ін.
- Межі застосовності поняття (вони можуть бути як якісними, так і кількісними).
- Практичне й теоретичне значення поняття.
- Як проводити спостереження з фізики?
- Усвідомити мету спостереження.
- Створити умови, необхідні для проведення спостереження, познайомитися з об’єктом спостереження.
- Поставити й сформулювати проблему, продумати види діяльності під час проведення спостереження.
- Провести спостереження (у разі необхідності кілька разів).
- Знайшовши побічні факти й фактори, врахуйте їх.
- Зафіксуйте результати спостереження, ретельно продумавши раціональний спосіб фіксації.
- Провести аналіз даних проведеного спостереження, установити зв’язки, систематизувати й узагальнити результати.
- Сформулювати висновки практичного й теоретичного характеру.
- Як виконувати фізичні досліди?
- Сформулювати мету досліду.
- Визначити оптимальні умови, необхідні для його проведення.
- Розробити принципову схему досліду, його технологічну карту.
- Обґрунтувати план проведення досліду, спосіб фіксації результатів.
- Зібрати установку для проведення досліду. Знати призначення, пристрій і принцип дії використовуваних приладів.
- Провести дослід (у разі необхідності кілька разів), зафіксувавши при цьому результати вимірів. Знати одиниці виміру фізичних величин, їх визначення.
- Під час проведення досліду враховувати сторонні фактори й усувати їхню шкідливу дію (чи зменшити). Уміти фіксувати результати вимірів, вибирати раціональний спосіб запису результатів вимірів, аналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх.
- Зробити якісний і кількісний аналіз отриманих даних, зробити висновки досліду.
- Як використовувати фізичні моделі?
- Яка фізична система чи явище моделюються?
- Яка це модель – ідеальна чи матеріальна?
- На підставі яких експериментальних даних уводиться ця модель?
- У чому полягає сутність моделі? Які її властивості?
- Класична вона чи квантова? Математична чи матеріалізована? Мікро- чи макроскопічна?
- Під час вивчення якої теорії явищ вона використовується?
- Які висновки можна зроб
- ити про адекватність моделі? Які її недоліки? Достоїнства?
- Чи відомі інші моделі даної фізичної системи? У чому їхня сутність?
- Які недоліки моделі впливають на межі застосування результатів теорії?
- Під час вивчення яких питань курсу фізики можна використовувати дану модель?
- Як вивчати фізичні закони?
- Показати реальність зв’язку сторін явища, виходячи зі спостережень, експериментальних досліджень чи теоретичних передумов. З’ясувати, у чому полягає цей зв’язок у різних умовах; показати необхідність кількісного опису його.
- Представити й виділити кількісні та якісні характеристики сторін досліджуваного явища, обговоривши їхній зміст та значення, умовні позначки, одиниці виміру, способи практичного визначення. Обрати систему відліку, у якій буде розглядатися досліджуваний закон.
- Установити зв’язок між розглянутими (досліджуваними) величинами, відшукати математичну формулу зв’язку, записавши її в умовних позначках та аналітичній формі. Зв’язок між якими явищами виражає закон? Для якого типу взаємодії він установлений?
- Дати словесне формулювання закону й проаналізувати його. Чи можна даний закон сформулювати інакше?
- Спробувати дати пояснення закону з позицій більш загальних положень теорії. З’ясувати, чи можливі які-небудь інші його формулювання. Установити зв’язок з іншими законами.
- Представити вид закону в різних системах відліку, для чого розглянути, як змінюються величини, що входять у закон, сам вид закону при переході від однієї системи відліку до іншої.
- Спробувати з’ясувати сферу та умови застосування закону. Звичайно межі застосовності того чи іншого закону можуть бути встановлені шляхом зіставлення з експериментальними даними, з висновками теорії, з якої випливає, від чого та як залежить та чи інша величина. Виходячи з цього, спробуйте визначити межі застосування досліджуваного закону.
- Розглянувши наукове і практичне значення закону, зробіть основні висновки. Які способи застосування закону на практиці?
- Як вивчати фізичні теорії?
- Вказати основні дослідні факти у вигляді явищ та їхніх закономірностей і показати необхідність узагальнення в єдину систему знань про даний клас явищ природи. Зверніть увагу на історію виникнення теорії і роль учених, що взяли участь в її розробці, і на загальні історичні умови розвитку теорії.
- Представити якісну модель розглянутого класу явищ, виділивши основні ознаки, які треба характеризувати кількісно.
- Вивести кількісні характеристики об’єктів і явищ, дати з їх допомогою опис основних положень попереднього пункту.
- Яка це теорія: а) класична, квантова чи релятивістська; б) феноменологічна чи макроскопічна?
- Одержати наявні дослідні закономірності із загальних теоретичних положень і пояснити їх. З’ясувати, що нового вносить теорія в розумінні досліду, а саме: в розуміння фізичних величин, їхніх зв’язків, чим вони визначаються і чому. Використовуючи теорію, спробувати дістати числові коефіцієнти і порівняти їх з отриманими в ході досліду.
- Проаналізувати відповідність теоретичних даних і даних, отриманих у ході досліду, з метою визначення границь застосовності теорії, гранично використовуючи можливості кількісної моделі. Спробувати з’ясувати причини розбіжності, якщо вони існують, і можливості їх усунення.
- Необхідним елементом аналізу теорії є розгляд її основних положень у різних системах відліку, відшукання інваріантних величин і виразів. Результати обговорення допоможуть повніше представити межі й сфери раціонального застосування теорії.
- Показати на прикладах можливість застосування теорії для опису явищ, що входять і сферу дії теорії.
- З якими іншими теоріями пов’язана?
- Назвати основні наслідки з теорії. Які закони, що випливають з неї, можуть бути сформульовані дедуктивним шляхом?
- Знати призначення, принцип дії приладу, його можливості, уміти підбирати додатковий опір, шунт для розширення меж виміру приладу, підготувати його до роботи.
- Знати одиниці вимірювання фізичних величин, їх визначення.
- Уміти дати вичерпну характеристику вимірювальному приладу за його зовнішнім виглядом.
- Визначити точність, ціну поділки приладу, межу вимірювання, похибки.
- Зняти правильно показання приладів. Зафіксувати результати виміру.
- Вибрати найбільш раціональний спосіб запису результатів вимірів, обґрунтувати його.
- Проаналізувати результати вимірів, інтерпретувати їх, зробити висновки, сформулювати виявлені закономірності.
- Як розвивати увагу?
- Привчайте себе уважно працювати в найрізноманітніших умовах і навіть у шумній і відволікаючій обстановці. Треба намагатися не помічати того, що заважає роботі.
- Систематично вправляйтеся в одночасному спостереженні декількох об’єктів. Робити це треба так, щоб загальне сприйняття кожного об’єкта збереглося досить добре, і в той же час увагу потрібно концентрувати на головному, виділяючи його із другорядного.
- Тренуйтеся в переключенні уваги. Ці тренування повинні йти за трьома напрямками:
- швидко переключати увагу з об’єкта на об’єкт;
- виділяти найважливіші об’єкти за рахунок другорядних;
- змінювати порядок переключення.
- Розвивайте в себе вольові якості ― це сприяє й розвитку стійкості уваги. Змушуйте себе зосереджувати навіть тоді, коли цього робити не хочеться. Частіше додержуйтесь принципу «треба», а не «хочу». Починайте роботу з важкого і нецікавого, намагайтеся виконувати ті справи, які хочеться відкласти на потім. Чергуйте легкі й важкі справи, цікаві й нецікаві.
- Частіше удавайтесь до різних ігор: шахів, головоломок, спортивних ігор. Самі по собі вони не розвивають увагу. Це створює з їх допомогою ваше прагнення.
- Як розвивати мислення?
- Розвивати мислення ― означає насичувати свій розум знаннями. Джерела знань можуть бути найрізноманітнішими: школа, книга, заняття в гуртках і т. д.
- Розум визначає єдність знань і дій. Знань не можливо набути без зусиль думки, без розумової праці.
- Став перед собою різні питання. Адже мислення починається з питання. Питанням «Чому?» і «Як?» людство зобов’язане більшістю відкриттів. Тому вчиться ставити питання до кожної події, явища, з яким зустрічаєтеся.
- Властивість помічати в предметі або явищі кілька найбільш явних ознак ― спільна властивість розуму. Це вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у розв’язуванні різного роду логічних задач, головоломках.
- Виконуйте різні завдання на порівняння.
- Мислення і мовлення нерозривні. Тому для розвитку мислення можна використовувати і такий прийом: те, що не до кінця розумієте самі, спробуйте викласти іншому.
- Активно використовуйте письмове мовлення (написання твору, ведення особистого щоденника), тому що письмове мовлення сприяє розвитку мислення.
- Практикуйте вільний виклад прочитаного друзям і близьким, беріть участь у дискусіях, виконуйте нестандартні завдання.
- Як розвивати уяву?
- Уява розвивається під час читання книг. Особливо цьому сприяє опис природи, зовнішності персонажа, тому ці уривки необхідно уважно читати для розвитку відтворюючої уяви.
- Уважається, що школою відтворюючої уяви є вивчення географічних карт. Уміння подорожувати картою та уявляти різні місця сприяє розвитку цієї психічної якості.
- Розвитку уяви також сприяє технічна творчість, винахідницька діяльність.
- Для розвитку уяви важливі й життєвий досвід і широке коло знань.
- Уява розвивається в різних видах діяльності: у процесі творення казок, віршів; малювання, ліплення; під час відгадування загадок, розв’язування задач і т. д
- Деякі умови успішного запам'ятовування.
- Важливою умовою
Як вимірювати фізичні величини?

Поради учням: як розвивати увагу, пам'ять, мислення та уяву
Сайт, присвячений безпеці дітей в Інтернеті
Бібліотека світової літератури